Dagens ridpass.

Jag har lite dåligt samvete nu. Har sagt att jag inte skulle rida Sancho i paddocken mer, men idag blev det ett helt ridpass där.. Nä, men en dag ska väl inte skada. Jag måste erkänna att jag saknar att rida ordentligt, att lägga upp ett helt ridpass utan att behöva ta hänsyn till att övningen kan vara för jobbig. Fick i alla fall en liten känsla av det idag, trots att vi inte gör något avancerat.

Red mest på olika stora volter, lite serpentiner och några skänkelvikningar på rakt/böjt spår. Började ställa, böja och flytta för skänkeln lite i skritten, och när han släppt efter började jag trava på långa tyglar. Vet inte riktigt varför jag alltid gör det på Sancho, men jag tycker det funkar bäst för honom. Har jag korta tyglar direkt är han alltid motsträvig och mycket stelare. Kortade upp tyglarna, red på olika stora volter, men han svarade inte framåt riktigt så jag gick över till galoppen för att pigga till honom lite. Stundtals var han riktigt fin där, men det märktes att han inte har så bra kondition. Tog en skrittpaus, och började jobba i traven igen. Nu var han mycket finare, tuggade på bettet (rider alltid på novabettet nu föresten, hackamoret är ju sönder, men han funkar bra på det), var stadig i formen och höll takten bra. Duktig polle! :D

Svettig och trött häst, hihi


Postat av: Adina

Han blir nog bångstyrig när du kortar tyglarna för att han tycker det blir jobbigt :) Så blev Funi när jag red för Sylvia första gången.. Men nu kan jag korta tyglarna och få honom att jobba rätt längre stunder utan att han stretar för mycket - det blir bättre! :)

2011-05-29 @ 20:00:27
URL: http://adinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0