Varför satsar inte ridskolor mer?

Rent generellt tycker jag att ridskolor satsar för lite på att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt och trivas rent allmänt. Nu kan jag bara utgå från ridskolan jag red på, men jag antar att den inte är den enda som har en lite "slapp" attityd. Så länge man fick in pengar så spelade inte det andra roll, i princip. Men det skulle kunna bli så mycket bättre, om man bara satsade lite! Varför inte ha t.ex en longerings/tömkörnings-kurs för de elever som vill? Eller som privatryttarna här i Tibro, ha fysträning utanför stallmiljön? Annordna någon rykttävling, vad som helst. Bara så att det händer något.

Man skulle kunna satsa mer på lektionerna också. På ridskolan här var lektionerna för det mesta välplanerade och bra, men varför inte fråga eleverna vad dom vill bli bättre på? Man skulle kunna lägga upp mål med varje elev, och på så sätt planera lektionerna utefter det - allt för att eleverna ska utvecklas så mycket som möjligt.

Sen tycker jag faktiskt det är lite för mycket ridning och för lite hantering ifrån marken/teori. Jag kan förstå att det inte riktigt lockar om man bara vill hobbyrida och inte är ute efter att så småningom skaffa egen häst, men då skulle man kunna ha en gemensam teorilektion någon dag i veckan, som det är valfritt att komma på. Där skulle man kunna visa mer hur det är att ha egen häst, ex. hur man lastar, visar upp hästen för hand, lägger bandage osv.

Hade ridskolan här i Tibro satsat lite mer hade jag säkert varit kvar - men utan engagemang så blir det tyvärr inte värt pengarna eller tiden..

Postat av: Fredrika

Jag håller helt klart med dig!

Tycker även att ridlärarna kan vara lite mera eaunstisiastiska (haha stavning..?) och glada på ridlektionerna, endel står bara i mitten och säger vad man ska göra.

2011-03-02 @ 20:39:42
URL: http://fredrikaasplund.blogg.se/
Postat av: amanda jiveby mohlin

håller med dig linnea. tbr är ju ett praktexempel på en ridskola som kommer gå i konkurs!

2011-03-02 @ 21:42:10
URL: http://amandaamohlin.blogg.se/
Postat av: Evelina Blomqvist

haha så sant som det är sagt. Vart bor du? (Alltså, län. Jag kmr från Skåne) Ridskolorna här suger på alla möjliga sätt, inte minst för att 3/4 hästar är halta och skadade och går 2-5 lektioner om dagen ändå..

2011-03-02 @ 21:46:15
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/
Postat av: lotta

håller me dig man betala för mkt för så lite man få lära sig om hästar å ridning ;(

2011-03-02 @ 22:33:27
Postat av: Anonym

beror nog på vilken ridlärare man har, min är super & lär ut jättebra! vem hade du?

2011-03-03 @ 07:05:47
Postat av: Sanna

Super fin häst på headern :D

Håller med dig, förut så satsade inte "min" ridskola häller så mkt, men nu dom 2 senaste åren har dom blivet bättre på att ha bestämda mål för var och en. :)

2011-03-03 @ 07:37:35
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Olivia Gustavsson

Håller helt med dig.

Jag tycker det skulle vara

jätte roligt om dem visade

lite tex lastning som du

säger. Min ridskola har

ju kurser för det men jag

tycker man kan ha en lastträningslektion

istället. Jag tror det kan

vara så att när man har ridit

ett tag och lärt sig

ridningen så tror man att

man kan ha häst för att man

rider bra. Och så står man

sedan där med en häst man

inte kan sköta.



Min grupp är ganska bra

nu. Vi är sista gruppen

så vi fodrar bland annat hästarna

på kvällen. Det är ju i varje

fall ett plus.

Men visst borde det vara mer träning

från marken och mer sätta

upp mål.



Håller med dig fullständigt.



Snygg header dessutom!

2011-03-03 @ 10:58:26
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
Postat av: Skylar

Där jag red förut, innan jag var tvungen att sluta (Jutagården i Skultorp) är verkligen riktigt, riktigt bra! Instruktörerna är toppen, då framförallt Frida som verkligen tar fram det bästa ur en. De senaste åren har de testat olika slags teori-varianter, haft clinics med olika människor, köpt in nya hästar, byggt ny paddock som matchar det enorma ridhuset, byggt en pool till ridlägrerna osv. Terrängbanan och närheten ut i skogen är ju dessutom totalt underbart! Finns verkligen inget fel där, förutom att det kanske är lite långt bort ibland. Men verkligen, de åren jag hade där var enormt bra, och jag lärde mig mer på en vecka hos Frida i små grupper med "bra" hästar än jag gjorde på fyra år i Tibro!

2011-03-04 @ 18:16:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0