Vacker hov.

Sancho är väl ganska lättlärd, han snappar upp saker lätt - man får ju godis, haha! Jag började lära honom vacker hov för ungefär.. 1 år sen kanske? Jag är lite osäker, men sak samma. Det var inte direkt svårt att lära honom det, även om det gick trögt till en början. Först "pickade" jag lite löst på hans ben, sa "vacker hov" och sedan hjälpte jag honom att lyfta det, lite för att visa vad jag ville. Sen övergick jag till att bara picka och säga kommandot, och så fort han bara lyfte benet yttepyttelite över marken slutade jag och han fick godis. För att få honom att lyfta benet högre pickade jag tills han lyfte, sen hjälpte jag honom att lyfta det lite högre för att visa hur jag ville ha det. Efter det nöjde jag mig inte med att han bara lyfte lite, utan fortsatte picka tills han lyfte lite högre.

Men jag ville ju att jag skulle kunna stå framför honom och göra en riktig vacker hov. Nu fattade han ju att "vacker hov" betydde att han skulle lyfta benet, men för att förstärka det lite pickade jag med ett spö när jag stod framför honom. Nu räcker det med att jag lutar mig lite framåt och kollar på benet för att han ska lyfta :)

Här pekar jag på benet också, men han kan utan ;)

Postat av: Adina

thih :) Gilla! :)

2011-03-27 @ 15:22:56
URL: http://adinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0