Rida med hackamore.

Innan jag red Sancho för första gången letade jag febrilt på internet efter någon text om hur man rider med hackamore (eller ponnyhackamore som Sancho's bett kallas). Jag hittade inte direkt någon bra text, men nu när jag själv ridit med bettet i 1,5 år så kan ju jag skriva lite om hur det är att rida med det + andra funderingar. Observera att jag skriver om ponnyhackamore, jag har ingen erfarenhet av vanligt hackamore.

Hackamore är bettlöst, och verkar över nosryggen. Det finns två olika typer. Ponnyhackamore är den typen som har två lösa, platta metallskänklar ihopsatta med en reglerbar, platta över nosen och en kedja eller rem under. (alltså den typen som Sancho har) Ponnyhackamore är tillåtna på hopptävlingar, men ej till dressyr.
Den andra typen av hackamore har mycket långa, tunnare metallskänklar som sitter ihop med någon typ av inklädd kedja över nosen och en kedja eller rem under. Denna typen är mycket skarp, och bör ej användas av orutinerade ryttare. Den vanliga typen är endast tillåtet att tävla med på storhäst, och även detta får man ej tävla dressyr med.


Den främsta funderingen folk har om hackamore är: "Kan man bryta av nosryggen?". Svar: Ja. MEN, det är endast om man satt det helt fel. Som ni kan se på bilden under så har hästen ett tunt nosryggsben (vet inte vad det kallas?), sätter man hackamoret där nosryggen är som tunnast KAN nosryggen brytas. Men sätter man hackamoret högre upp är det ingen risk att nosryggen går av. Skulle du ramla av och hästen trampar på tygeln är det mycket större sannolikhet att tygeln går sönder innan nosryggen.


Här under kan ni se hur ett ponnyhackamore ska sitta - och inte sitta. På bilden till vänster sitter plattan lagom högt upp, men på bilden till höger sitter det längre ned och då är risken att nosryggen går av om man gör en allt för hård förhållning. Dessutom trycker det över luftvägarna vilket leder till att hästen kan få svårt att dra in luft genom näsborrarna.


Hur är det att rida med det då? Som med alla bett är det olika från häst till häst, så jag kan endast utgå från hur dom hästarna jag ridit med det har fungerat. Sancho, som inte riktigt trivs på vanliga bett som sitter i munnen, fungerar alleles utmärkt på ponnyhack, både i dressyren och ute i skogen. Det enda som jag upplever som svårt är att ta ett riktigt ledande tygeltag. Gör jag ett ledande tygeltag på Sancho kör han in nosen i bringan istället för att svänga, men tar jag tag i tygeln försiktigt svänger han, så det är en vanesak.

Ponnyhack passar till allt ifrån ett variationsbett för vilken häst som helst, till pigga/heta hästar. Det är lagom skarpt, men det beror ju på hur känslig hästen är. Har man en häst som är pigg/het ute i skogen eller på hoppbanan kan jag rekomendera att testa ponnyhack, eftersom det är lite skarpare än ex. tränsbett. Att ha ponnyhack/vanligt hackamore på unghäst är inte rekomendera eftersom det som sagt är svårt att ta ett ledande tygeltag.

Här rider jag Sancho med hackamore:



Postat av: T O V E K J A E R R A N

Bra skrivet :) Rider själv endast med hack (ponnyhack) eftersom min lilla gummas tänder har varit helt fel sen födslen :( :)

2011-01-29 @ 17:53:39
URL: http://tovekjaerran.blogg.se/
Postat av: Lovisa Magnusson

Hej! Mycket intressant inlägg :)

Men jag har en fråga, jag rider storhäst och vill tävla i dressyr, så får jag då tävla honom med vanligt/som ponnyhackamoret i dressyren? Kram!

mejla gärna mig ;)

2012-03-26 @ 20:41:01
Postat av: Lovisa Magnusson

Hej! Mycket intressant inlägg :)

Men jag har en fråga, jag rider storhäst och vill tävla i dressyr, så får jag då tävla honom med vanligt/som ponnyhackamoret i dressyren? Kram!

mejla gärna mig ;)

2012-03-26 @ 20:41:03
Postat av: Annelie Westberg

hej va bra det står här. Jag köpte ett hackamore till stohäst och skulle sätta på det, men det var lättare än gjort. Därav har jag aldrig vågat använda det än. Men jag ska prova det nästa gång nu =) Högre upp. =)

2012-08-25 @ 00:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0