Åsikt om sporrar/spön.

För min egen del är sporrar/spön något jag använder i princip varje gång jag rider faktiskt. Sporrarna sitter på stövlarna, och jag är för lat för att plocka av/på dom om jag ska vara ärlig. Spöt använder jag ibland, kanske inte direkt om jag bara ska rida ut. Varför använder jag då detta? Sporrarna använder jag för att slippa sitta och driva konstant hela tiden. Det är främst i skritten som han är lite lat, i traven/galoppen är han däremot pigg. Men jag tycker det är bättre att jag kan driva en gång ordentligt än att göra honom skänkeldöv ;) Spöt använder jag inte som drivande, utan mer hjälp om han ska göra skänkelvikning eller flytta bakdelen, som en förtydling.

Så, min åsikt om sporrar/spön är: om man använder det rätt så är det en bra grej. Har man sporrar när man har en väldigt ostadig skänkel, eller om man bokstavligen bankar skänklarna i magen på hästen, ja då används sporrarna felaktigt. Då stjälper det mer än hjälper. Detsamma gäller spöt, använder man det till att slå hästen är det ju självklart att det är dåligt. Just att folk slår sina hästar med spön är sorgligt nog ganska vanligt. Jag har antagligen aldrig varit på en hopptävling utan att se någon slå sin häst om den exempelvis stannar på ett hinder. Observera nu att jag inte menar folk som lägger till spöt på bogen, utan folk som ger ett/flera ordentliga rapp på baken. Sånt är bara onödigt och dumt. Vad tycker ni om sporrar/spön? Använder ni det? Varför?

Ett lysande exempel på hur man INTE ska använda ett spö.. Stackars häst och vilken idiot till ryttare.


Postat av: Adina

Jag rider aldrig med sporrar, jag ogillar dem, men precis som du säger - de hjälper kanske om man har en stadig skänkel, men min filosofi är att man ska kunna rida med så få "hjälpmedel" som möjligt. Helst hade jag ridit utan spö, nosgrimma och allt. Sadel & träns vill jag självklart ha kvar, men inga halsförlängare, nosgrimmor osv som egentligen är onödiga.



Själv rider jag dock alltid med spö och nosgrimma. Hade önskat att jag skulle kunna rida utan, men samtidigt är spöt bra när man vill få igång bakbenen vid tölt och sidförande övningar.



Men i framtiden vill jag ta bort nosgrimman och spöet, när Funi blivit mer lydig när det gäller att inte he upp huvudet och är mjukare och vi slipper våra kamper för att få igång bakben osv.

2011-01-25 @ 15:35:07
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: elin

sporrar och spön är ju hjälpmedel för att slippa skänkla hela tiden som du säger.



Men jag gillar inte sporrar då jag personligen blir osäker för att inte banka för mycket och blir min häst krånglig lyssnar hon inte alls för skänklarna och då måste man ta i lite mer men har man sporrar känns det mer taskigt än i vanliga fall.



spöt använder jag för att väcka hennes bakben och ha som hjälpmedel om det händer något så jag måste trycka lite med spöt. Spön är ju förlängda armar för en människa, inget straffmedel.



Filmen på tjejen och sin häst är helt galen, hur kan man göra så mot någon man älskar?? Blir man sur får man väl morra åt hästen det räcker gott och väl.

2011-01-25 @ 16:29:07
URL: http://horzeandriders.webblogg.se/
Postat av: Saga

Vet att jag kommer få kritik för dehär, men MIN personliga åsikt är att spöt kan man ändå ha lite som bestraffning, Misstolka inte de. Jag menar absolut inte som dom gör på filmen. T.ex om hästen vägrar första gången, okej, då kan man ryta lite. Om hästen vägrar andra gången, av dumhet, då tycker jag man kan smälla till dom. Jag brukar ge ett rapp, inte hårt, lite mer än normalt. Men om de är för att man rider på hindret fel, så att hästen fel. Då kan man ju bara skylla sig själv.

2011-01-25 @ 16:48:31
Postat av: Natalia

VILEKN IDIOT. Fy fan, och hon ska tro att hästen ska bli bättre efter det...Idiot....

2011-01-27 @ 19:55:49
URL: http://nattalia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0