Näthat.

Dom flesta av oss som bloggar, även andra på nätet, har väl någon gång kommit i kontakt med taskiga kommentarer/näthat. Det har varit lite diskussioner om det på TV vet jag, jag har dock inte sett något men jag tänkte dela med mig av lite åsikter om detta.

Jag själv har haft väldigt tur, för det är sällan jag får taskiga kommentarer här på bloggen. Men, dom få gånger det faktiskt ramlar in en kommentar som är allt annat än snäll - ja då känns det ju inte bra. Jag skulle aldrig kunna ha en storblogg, eftersom det medför fler taskiga kommentarer och det klarar inte jag av psykiskt, i alla fall inte i nuläget. Mitt självförtroende är allt annat än på topp, även om det blivit bättre den senaste tiden. Jag beundrar verkligen alla ni som står ut med taskiga kommentarer dagligen.  

Tillbaka till ämnet. Till er som skriver taskiga kommentarer, vad får ni ut av det? Blir ni lyckligare? Gladare? Jag tror inte det. Skulle det inte kännas bättre inombords, om du skrev en snäll kommentar istället? Att veta att man gjort en annan person glad, det är en bra känsla. Det kan göra dig gladare, för du vet att du gjort något bra. Testa det någon dag, jag lovar att man känner sig som en bättre person! :) Dessutom, står ni för era åsikter? Om du skriver anonymt på nätet att någon ex. är ful, skulle du våga säga det face to face? Jag tror inte det heller. Det är så lätt att kasta ur sig något dumt när man sitter skyddad bakom en skärm helt anonymt, men tänk efter innan ni skickar iväg kommentaren. Ni är smartare än så, det vet jag. Ni vet att det är jävligt illa att trycka ner en person, ni vet att det tillhör vanligt hyffs att säga något snällt, ge konstruktiv kritik eller bara hålla käften. Det är så enkelt - har du inget vettigt att säga, säg inget!

Vi som får taskiga kommentarer då. Vi måste tänka efter, vill jag lyssna på en person som är så feg att den inte ens vågar säga sina åsikter face to face? Den personen har antagligen inte mycket vett i skallen - så varför bry sig om en taskig kommentar som det inte ligger någon sanning bakom? Skriver någon att du är ful, varför bry dig? Du vet att ingen i din närhet älskar dig mindre för att du är "ful", så det spelar ingen roll om EN person råkar tycka att du ser dålig ut. Och antagligen är personen avundsjuk för att du ser bättre ut än den ;) Brukar du få negativa/taskiga kommentarer? Hur reagerar du då?


Postat av: elin

Jag har hitills aldrig fått någon taskig kommentar tror jag.

Skulle det vara en taskig kommentar som tex: "shiit va ful du är asså :o" då skulle jag nog bli ganska nedstämd eftersom jag lätt tar åt mig dumma/taskiga kommentarer. Däremot om det är nåt tex: dålig blogg osv då skulle jag nog inte bry mig lika mycket eftersom sånt inte rör mig personligen.

2011-02-01 @ 18:20:35
URL: http://horzeandriders.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0