Betala för att vara medryttare?

Jag är lite osäker på det här med att betala för att vara medryttare på en häst. Här på landet (haha) så är det inte vanligt att hästägare tar betalt, men det är ju desto vanligare runt stora städer. Det är ju lite större konkurrens i storstäderna (fler folk - mindre hästar), samtidigt som det kostar mer att ha en häst uppstallad där. Många hästägare skaffar ju en medryttare för att de själva inte riktigt har råd med alla kostnader, och låter medryttaren betala för att rida 1-2 dagar i veckan. Samtidigt som jag förstår hästägaren tycker jag det är ganska fel, i alla fall om det är så få dagar i veckan och om det bara är vanlig motionsridning. Har man inte råd riktigt råd med sin häst, då tycker jag det är bättre att man skaffar en halvfodervärd istället för medryttare. När man är medryttare gör man ju någon en tjänst, man tar hand om hästen när ägaren inte har tid, det ska man inte behöva betala för. Halvfoder, ja då delar man ju på kostnader och ansvar, och det tycker jag är ett bättre alternativ om man är ute efter att få pengar.

När jag inte hade någon medryttarhäst för 1,5 år sedan hade jag säkert kunnat betala för att få rida någon häst. Hade det varit samma situation idag hade jag nog resonerat likadant. Man gör väl nästan vad som helst för att få rida, right? ;) Men jag tycker det är fel av hästägaren, det är lite utnyttjar-varning på det. Fast detta är ju rent allmänt, finns säkert andra fall där jag tyckt helt annorlunda. Skulle ni kunna betala för att vara medryttare på en häst? Varför/varför inte?


Postat av: Linn

Nej, det skulle jag inte tänka mig att göra. Det är ju samma sak som på ett jobb. Blir jag anställd så ska jag inte behöva betala chefen för att han inte orkar göra allt jobb själv. Hellre tvärt om!

2011-02-20 @ 13:35:54
URL: http://kindoflinn.blogg.se/
Postat av: Viktoria :)

Jag skulle inte göra det egentligen,

däremot har jag gjort det,

men det var enbart för att jag inte kunde skiljas från hästen eftersom jag redan skött den ett tag innan jag fick börja betala.

Annars tycker jag också det är fel av hästägaren :/

2011-02-20 @ 14:32:54
URL: http://viktoriaforsberg.blogg.se/
Postat av: Mickaela

Absolut inte.Ägaren ska inte ta betalt för att man gör en tjänst och rider deras häst för att de inte hinner/kan rida hästen hela tiden.

2011-02-20 @ 15:14:12
Postat av: Adina

Jag betalar 200 kr i månaden för att rida Funi.



Jag håller med dig om att man egentligen inte ska behöva betala - man söker en medryttare för att man vill att hästen ska ridas mer, jag har inte hört lika många som har medryttare för att få hästen att gå runt. Eller Loki, han jag gick omkull med, hon tar betalt för att ha råd med hästarna. Men det är för att hon har ett eget stall och Loki har hon egentligen mest för sällskap, när kontraktet om gården går ut (vilket det gör nästa år) kommer hon sälja Loki och flytta Nellie till ett stall som hon kan inackordera henne i.



Men i allmänhet tycker jag inte man ska behöva betala - söker man hjälp med hästen för tidens skull, ska man inte ta betalt bara för att man kan. Har man inte råd med hästen utan medryttare kanske man ska tänka igenom saken. Men i mitt fall med Funi har jag inget problem med det, dock om man tänker så att jag anlitar en instruktör 2 gånger i månaden á 350 kr /gång kanske jag egentligen borde rida gratis. Men så länge jag inte behöver betala så.. hehe. Bättre att rida någon annans häst så slipper man det största ansvaret, och det kan ändå vara lite rätt att betala en liten summa om man tänker på det. Att man kan rida när man vill, säga att man inte vill rida en dag och att man har kvar friheten att åka bort osv. (om än att man inte ska göra så - så finns chansen)

2011-02-20 @ 16:29:18
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: Maria

betalar 200kr i månaden till hon som äger min medryttarhäst. Har han dock på foder nu. Men får rida han annars hur mycket jag vill, tävla, åka och träna osv. Så det är ganska lite att betala för att få göra så mycket. Rider han då 3-5 gånger i veckan :D

2011-02-20 @ 17:34:14
URL: http://randigapa.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag betalar ju 300kr i månaden för att rida Lucas :) Då får jag rida vad jag vill, allt från skogstur till ett hårt dressyrpass. Nu har jag även blivit erbjuden att rida för tränare 1 gång i månaden, och då kmr Lucas ägare betala det :3 Jag tycker att "min situation" är helt okej att betal 300 för. Jag får ju rida som ja vill, har tillgång till ridhus och snart kmr jag antagligen få rida för tränare, som jag slipper betala :D

- Men skulle dt vara så att ja bara skulle fått promenadrida och så hade ja nog inte varit lika pigg på att betala lixom.. 8)

2011-02-20 @ 20:37:04
URL: http://ezoria.blogg.se/
Postat av: Tiffany

min Medryttarhästs ägare ville att jag skulle betala 1000kr/mån för att lära hästen galopp och framförallt lära hästen att inte vara rädd för allt.

men jag sa till henne att det var fel och att hon aldrig skulle hitta någon som gick med på det.

Ochså nu för 4 månader sedan ringde hon och ville att jag skulle hjälpa henne och jag gick med på det med förutsättningen att jag slapp betala villket har gjort att JAG nu får 1000kr/mån "bara" för att lära hästen det ovanstående.

2011-06-26 @ 21:38:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0