Ridskolor.

Är det bara jag som har fått för mig att majoriteten av alla ridskolor är ganska dåliga..? (Säger inte att det är så, finns många bra också) Jag har ju bara gått på en ridskola, så jag kan ju inte veta hur det är på andra ridskolor, men det finns ju massvis med skräckhistorier om ex hästar som rids fast dom är halta, som knappt får gå ute i hagen, rids 5-6 lektioner/DAG osv. Detta är ju rent ut sagt förjävligt. Ridskolor ska ju föregå med gott exempel till sina elever, för det är klart att man som elev tar efter vad ridskolan gör. Det är synd att så pass många ridskolor inte håller måttet, eftersom detta med ridskolor är en väldigt bra "grundidé", jättebra för dom som inte har turen att ha egen häst.

Men sen finns det ju BRA ridskolor, där det är glada och friska hästar, och där man lär sig bra hästhållning/ridning! Sånna borde det finnas fler av ;) Jag kanske får starta ridskola..? Haha! Vad tycker ni om ridskolor rent allmänt? Vad har ni för erfarenheter, bra/dåliga?

Jag & Merlin, som jag var skötare på i 3 år på ridskolan här i Tibro :)

Postat av: Adina

I Luleå finns det flera ridskolor. Vad jag vet så går hästarna för många gånger per dag, sedan t ex Luleå Ridklubb är ju jättebra för dig som vill specialicera dig, lära dig om sits osv. Men sedan fanns den ridskolan vars jag gick, hästarna reds måndag-torsdag ungefär 5 gånger (dvs någon dag fick de gå dubbla pass). Att ha en ridskola som går + är väldigt svårt och väldigt mycket jobb.

Men hästarna där var som om de ägdes av en privatperson om man bortser från att de reds av olika duktiga ryttare varje dag. Men de hade kvar glädjen, de skenade inte iväg när man red ut för att de blev så glada då de gick en turridning lör & söndag som nästan alltid innebar galopp och 1½ timmes uteritt.

Dvs de hästarna hade det riktigt bra! Riktigt bra för att vara ridskolehästar åtminstone. Tyvärr la hon ner ridskolan då hon började tröttna och ville ha kvar till hästintresse. Om hon hade fortsatt så kanske hon blivit så less att hon sålt alla sina hästar, och det hade inte varit speciellt roligt.

2010-11-14 @ 19:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0