Ledarskapsträning - Sancho.

Idag slängde jag på repgrimman, och lånade Annes långa grimskaft med sån där flärp på i änden. Började med att gå en sväng på vägen, checka av ifall han kom ihåg att han skulle stanna när jag stannade, backa om jag backade osv. Han fattade inte i början men sen mindes han och stannade bra. Backa gick lite sämre. Han fattar inte att han ska backa när jag backar, och det hjälper ju inte direkt när jag inte vet hur jag ska lösa situationen. Så jag släppte det och väntar tills jag tagit reda på hur jag ska göra, jag vill ju inte göra fel. Jag blev positivt överraskad när han mindes att han skulle backa när jag skakade lite på grimskaftet, det gjorde han nästan bättre nu än någonsin!

Sen gick vi tillbaka och tränade lite i paddocken. Då tränade vi lite på att skicka ut på volt, och främst att han skulle sakta av när jag sa till. Jag fick anpassa mig lite till honom, eftersom han lärt sig andra röstkommandon än vad jag brukar använda. Säger jag "ptroo" så springer han bara vidare, men säger jag "duuuuktig" så saktar han av ;) Till slut kom jag på att han saktar av om jag säger "whoooa", och sen använder jag ett gladare "bra" som beröm. Han var riktigt pigg faktiskt, skickade jag ut honom på volten ville han trava hela tiden.

När jag vill att han ska gå från skritt till trav så brukar jag ta ett litet snabbt halvskutt (svårt att förklara) framåt, och då vill han busa - lägger örona bakåt och tar ett skutt framåt. Sötis!

Ovisad bild på lille sötisen! Med en massa päls på golvet.. haha


Just det, jag har fått låna en DVD med Toleransövningar av Anne, får se när jag har tid att kolla på den men jag lovar att utvärdera den sen!


Postat av: Adina

Ingenting är "fel" inom hästarna. Men sedan förstår jag eftersom att Sancho inte är din häst att du inte vill lära honom egna kommandon. Men någonting som du skulle kunna prova är om du börjar lära honom att flytta för tryck (NH 1 leken). Eller att du använder en pisk som du håller mot bogen och backar när han börjar backa och berömmer. Vet inte riktigt hur jag ska förklara.. Men jag har för mig att det var så vi började när vi skulle lära hästarna rygga på ridskolan.. :) (nästan alla hästarna var outbildade så vi på ridskolan fick "rida in" hästarna, åtminstone lära dem olika saker så som rygga och vissa även skänkelvikning, öppna och sluta)



Men det är bara att vara kreativ och berömma honom när han gör rätt, gör han inte rätt så försöker du igen :)

2011-03-09 @ 23:08:55
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: elin

Sancho är så himla sööt! :) Kan inte du göra ett videoinlägg när du gör såna här övningar med han? skulle vara jätteintressant och roligt att se! :)

2011-03-09 @ 23:32:50
URL: http://horzeandriders.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0