Min kamerautrustning!



Kamera: Canon EOS 450d, ca 4500kr.
Köpte denna lilla pärla i januari 2009, alltså precis när jag startat bloggen. Den är jättebra, lätt att använda och så är den tålig, den har bl.a blivit tappat i marken (dumma Surpice.. haha) och den funkar precis som vanligt. Fick en fråga om hur många megapixlar den har - 12,2. Megapixlar har ingenting att göra med bildkvaliten som många tror, utan det är bara hur stor bilden är. Rekomenderar den, eller den nya varianten 500d som man kan filma med, till dom som vill ha en bra nybörjarkamera till ett bra pris.

Objektiv 1: Canon EF-s 18-55mm, ca. 1800kr.
Det här objektivet hängde med när jag köpte kameran, och jag kan säga att efter jag köpte dom andra objektiven har detta bara legat och skräpat. Är ganska kasst, det blir dåliga färger och skärpan existerar inte. Alla bilder jag fotat med detta har jag fått redigera supermycket för att ens få hälften så snygga bilder som det blir med dom andra objektiven. Rekomenderas INTE.
Ex på bilder jag fotat med detta:

Objektiv 2: Canon EF-s 55-250mm, ca. 2400kr.
Köpte det här i januari 2010. Detta är mitt vardagsobjektiv, har alltid med det. Det är väldigt bra, blir bra färger och ganska bra skarpa, och det går att zooma mycket vilket är stort plus. Kostar inte så mycket hellet, kan verkligen rekomendera detta!
Ex på bilder jag fotat med detta:

Objektiv 3: Canon EF 50mm, ca. 1100kr.
Köpte det här i januari 2010. Mitt bästa objektiv måste jag säga, synd bara att det inte går att zooma överhuvudtaget med, annars hade jag använt det hela tiden. Det blir superskarpa bilder, bra färger och snyggt skärpdjup (kortfattat; suddiga bakrunder alltså). Passar bäst till närbilder och porträtt. Kostar i princip ingenting, verkligen prisvärt och jag rekomenderar detta!
Ex på bilder jag fotat med detta:

Postat av: rock n roll mamma

bra att du är nöjd med din kamera! jag har en nikon d90 och den är riktigt grym! men så är det ju som så att man kan ha vilken kamera som helst nästan. bara man kan ta bra kort!

2010-10-09 @ 21:44:53
URL: http://emis.myshowroom.se
Postat av: Adina

Bra att veta, funderar på att köpa ett 50 mm objektiv till min kamera (dock Nikons version då jag har en Nikon d40x). Har du 1.8 eller 1.4?

2010-10-10 @ 18:18:05
URL: http://adinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0