Tips för bättre blogg + vad jag läser.

Det här med vad som gör en blogg bra/dålig är ju väldigt svårt att säga eftersom alla tycker olika, men ska berätta lite vad jag tycker!

- Designen. Det är det första intrycket, som kanske gör att läsaren väljer att läsa vidare eller klicka vidare. Oftast klickar jag faktiskt vidare om designen är tråkig, man ska ju egentligen inte döma hunden efter håren (haha eller vad man ska säga!), men en tråkig design ger intrycket av att du inte är speciellt seriös gällande bloggandet. Designen behöver inte vara avancerad, men dom vanliga standard-designerna som blogg.se har är otroligt tråkiga. Är du inte så duktig på design är det ingen ursäkt ;) Kika in på www.designadinblogg.se, där har jag lärt mig allt jag kan om kodning. Och kom ihåg, det kanske inte blir världsbäst första gången, men desto mer du övar desto snyggare blir det!

- Bilder! Det är otroligt viktigt, för hur roligt är det att läsa en blogg med bara en massa text? Det blir jobbigt att läsa, och det ser inte speciellt lockande ut när man först tittat in hos en blogg. Man behöver absolut inte ta superproffsiga bilder, det räcker med en mobilbild eller något man ritat i paint/photoshop. Ta absolut inte bilder ifrån sidor på nätet, det kan sluta illa för dig, i värsta fall kan du få böta 5000kr för VARJE BILD. Inte roligt ;)

- Själva texten är ju självklart viktigt också, det är ju det en blogg bygger på. Självklart ska det vara intressant, men det är så individuelt vad man tycker så jag behöver inte gå in på det. Men oavsett vad man skriver tycker jag man ska undvika stavfel, "chatt-förkortningar" och överdrivet mycket smilys. Att följa skrivreglerna är också bra, exempelvis stor bokstav i början av mening/namn osv. Detta gör texterna mer lättläsliga :)

Kom ihåg att detta är vad jag tycker, och att det självklart finns många bloggar som inte följer detta och ändå är bra! :)



Får ju ge lite exempel på bloggar jag tycker är bra, inom lite olika kategorier.

Hästbloggar
Flying Changes - drivs av en tjej som heter Victoria. I bloggen får man följa hennes utveckling med hennes foderhäst Hezioze, och även hennes dröm om att jobba med hästar utomlands. Detta är min favoritblogg bland hästbloggarna. Hon skriver väldigt bra, man lär sig mycket och hon är väldigt kunnig. Dessutom lägger hon ut mycket om utrustning och andra intressanta saker som andra hästbloggar inte tar upp. Ett stort plus är att hon fotar väldigt, väldigt bra och har en snygg design! :)
Rid och Res - är en ganska nystartad blogg som drivs av Viveca, ägare till Häst och Sportresor. I bloggen skriver hon om vardagen med 6 tävlingshästar, som tävlas av hennes döttrar, hästresor till bl.a Irland och Indien och mycket utförliga svar på läsarfrågor m.m. Hon är väldigt kunnig och man lär sig mycket!
Dressyrmupparna - drivs av två tjejer, Ingrid och Linn. I bloggen skriver dom om vardagen med sina hästar, Ingrid och ponnyn Claudia och Linn med ponnyn Brave Heart och två unghästar, Caol Ihla och oinridna Cupido. Dom har även en grej som dom kallar Hot or Not, där dom bedömmer ekipage utefter en bild/video. Utöver detta skriver dom väldigt varierade saker, alltid lika intressant att läsa.

Humorbloggar
Egoinas Värld - vad vore bloggvärlden utan Egoina? Finns inte så mycket mer att säga än att man bara måste läsa den!

Fotobloggar
Nevnarien - drivs av en fotogalen tjej som heter Elin. Detta var nog den första bloggen jag började följa, det var nog 1,5 år sedan. Hon fotar grymt bra, och delar även med sig av tips och trix för att få bättre bilder. Hennes design är supersnygg, vilket självklart är ett plus!


Postat av: Victoria Asén

Åh vad rörd jag blir, tack snälla du :'D Du är en av mina favoritläsare som följt mig länge skall du veta!



SV: Det var inte något vidare roligt "/ Men det andra lät lite komiskt faktiskt^^

2010-10-15 @ 19:12:07
URL: http://flyingchanges.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0