Dagens ridpass - Mirre.

Efter regn kommer solsken, som man brukar säga. Mirre var otroligt duktig idag! Men sen blev det en annan skitgrej som förstörde.. Tar det ifrån början. Red ut en sväng på hackamoret, och han skötte sig perfekt! Travade och galopperade på ett gärde, han försökte galoppera när jag ville att han skulle trava, men han lyssnade så fort jag sa till honom. Galoppen var urhärlig, han var inte ens stark! Det bara flöt på, och jag ville inte sakta av, haha.

När vi kommit en bit på vägen möter vi en gubbe som frågar något i stil med; "Är du medveten om att du ridit på förbjuden mark?". Jag blev ju helt paff, hade ingen aning om vad han menade. Han sa då att gärdet jag ridit på var sått. Konstigt tänkte jag, det var ju stubbåker..? Men jag ville inte dra igång en diskussion om det så jag bad om ursäkt, sa att jag inte vetat detta och att jag inte skulle rida där igen. Han gav sig inte, utan fortsatte skälla (vilket inte vore så konstigt OM nu gärdet varit sått..). Då påpekade jag att det är många som ridit där, och att jag faktiskt hört att man fick det. Då ville han veta vem som sagt det, men jag tänkte inte direkt hänga ut någon så jag sa bara; "Det behöver inte jag säga. Hejdå!" samtidigt som jag red iväg. Hörde då att han ropade efter mig att det skulle hända någonting ifall jag inte sa ett namn. Trevligt med hot.

Men nu kommer det otroliga.. Jag blev ju osäker på om marken verkligen var sådd, så jag red tillbaka (på asfalten) och kollade. Inte för att jag är expert på hur sådd mark ser ut - men jag vet faktiskt hur en stubbåker ser ut. Frågade några andra personer också, men även dom sa att det var stubbåker. Dessutom kunde jag efter lite efterforskning få reda på att gubben inte ens ägde/hyrde marken! Varför började han skälla på mig då? Jag hade inte gjort något fel, och även om jag skulle gjort det hade det inte varit hans problem. Vilken idiot!

Är jag helt ute och cyklar, eller är det här en stubbåker?


Postat av: elin

jag är inte heller någon expert men det ser ut som en stubbåker av de få stubbåkrar jag sett.

Vad läskigt att ha typ hotade dig? :s kan man så mitt på vintern/våren?, det visste inte jag hehe..

Undra om den där gubben verkligen va helt frisk.

2011-03-12 @ 07:51:20
URL: http://horzeandriders.webblogg.se/
Postat av: Viktoria :)

Inte heller expert men ser verkligen ut som en stubbåker enligt mig ;o

2011-03-12 @ 08:12:57
URL: http://viktoriaforsberg.blogg.se/
Postat av: Katarina

Nu är det ju tyvärr så att det inte spelar någon roll om marken är sådd eller inte, det är ändå markägaren som bestämmer om man får rida/gå där. Om ni rider där ofta så borde ni kolla upp det ordentligt med markägaren, tror faktiskt man kan bli ersättningsskyldig om de tycker att man förstört något.

2011-03-12 @ 08:32:23
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Adina

Allemansrätten säger:

Stubbåker: Du får inte rida på odlad mark, och det gäller även stubbåkrar. Det är alltid markägaren som bestämmer om du får rida på den guldgula stubben eller inte. Att fråga först och rida sen är en bra tumregel.



Källa: http://www.lrf.se/Upplevelser/Ridning-och-korning/Allemansratt-till-hast/Att-tanka-pa-i-naturen/

2011-03-12 @ 09:06:37
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: Maria

Bara för att det är stubbåker så betyder det inte att det inte är sått. Det är många som sår direkt på stubben så fråga markägaren för att vara på den säkra sidan! :)

2011-03-12 @ 13:19:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0