Är vi ledare?

Det är mycket prat om att hästen alltid ska se oss som ledare, men hur fungerar det i verkligheten egentligen? Om vi tänker oss en hästflock med en ledahäst, visst är den hos flocken dygnet runt? Den är ju absolut inte borta 90% av dagen, som vi människor är. Vi kan aldrig ta på oss det ansvaret, att vara en riktig ledare för hästen - för det är inte möjligt. Vi kommer aldrig behandlas som en häst av våra fyrbenta vänner, oavsett hur mycket tid vi lägger ner på ledarskapsövningar eller liknande.

Vi kan dock lära oss att respektera varandra, men det är ju ett ömsesidigt förtroende. Bemöter du hästen med respekt, så ska du kunna kräva respekt tillbaka. Hästen ska givetvis inte kunna göra vad tusan den vill, men du kan inte heller bete dig hur som helst. Respekt ger respekt, som sagt.

Jag och Sancho delar på "ledar-rollen", om någon av oss ens kan kalla sig ledare ;) Vi är kompisar liksom, ingen bossar över den andra. Han respekterar att jag inte alltid vill ha honom i min bubbla (som det så vackert kallas i Ponnyakuten), precis som jag respekterar att han inte heller alltid vill att jag ska klänga på honom. Det är lite sött att vi litar på varandra för det mesta också, ibland är han rädd för något men säger jag att det är okej kan han gå förbi. Ibland är det JAG som är rädd för något (haha, typ rävar..), och då kan han skritta på och visa att det är okej :)

Postat av: Sofie

Bra skrivet, precis så är det! :D

Ni verkar ha ett riktigt fint band, härligt att se!!

2011-03-22 @ 14:02:37
URL: http://loewen.blogg.se/
Postat av: elin

Det är som du säger att både hästen och ryttaren måste kunna resperktera varandra.

Vad härligt att ni har fått varandras respekt och på så sätt skapat ett band mellan er! :)

2011-03-22 @ 15:47:38
URL: http://horzeandriders.webblogg.se/
Postat av: Adina

Bra text Linnéa! Och jag håller med, vi människor måste lägga ner mycket mycket mycket mer tid för att bli ledaren över hästen. Det märker man på alla hästarna hos Sylvia, Sylvia är ledaren för alla hästarna, sedan är väl vi andra kompisar.. HAHA

2011-03-22 @ 20:55:02
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: Julia

Bra text! Men jag märker samtidigt att med min unghäst så måste jag ju vara "ledare" eller tryggheten skulle jag nog mer kalla det :) jag ser ju inte hästar som mina robotar eller underordnare, utan såklart kompisar! Men vissa hästar behöver ett starkare "ledarskap" än andra :) om du förstår hur jag menar? :)

2011-03-29 @ 13:59:39
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0