Viktigt med rättstavning.

Jag vet att jag sagt det här förut, men vill man ha en bra blogg som folk orkar läsa så är det otroligt viktigt med att inläggen är rättstavade och skrivna grammatiskt korrekt. Tänk om jag skulle skriva såhär?

"HEJ BLOGGEN!!<3 idah var Sancho SÅ DUKTIG!!<33 ja red me dressyrsadeln å de va lite konstit för ja är ju van vid den andra lixxom. han gick i form typ hela tiden superfin va han! :D ja gjorde massa skänkelvikningar volter sluta öppna å sånt där han har nog ALDRIG gått så fiiiiiint min lilla pluttishäst<33 Han är så snäll han gör aldrig nått dummt ja älskar han mest i hela värden!!"

Okej, nu kanske jag överdrev lite men det finns faktiskt bloggare som skriver så ;) Som ni kanske märkte så blev det jättejobbigt att läsa, man orkar helt enkelt inte sitta och rätta för sig själv i huvudet för att kunna förstå vad det står. Det första felet jag gjort i texten är att använda på tok för mycket smilysar. Visst, jag använder smilysar i varje inlägg men inte 10st. Sen har jag stavat fel överallt, eller jag har använt "msn-förkortningar". Ex:
- ja istället för jag
- me istället för med
- å istället för och
Väldigt irriterande och ger ett omoget intryck.

Dessutom har jag missat stor bokstav i början av mening, struntat totalt i vad kommatecken/punkt är och misshandlat tecknet "!!!". Nu menar jag inte att ett felstavat ord/en smily är hela världen, men tänk på hur ni skriver! Har du problem med stavning så finns det rättningsprogram, så det är ingen ursäkt att stava fel konstant. Förkortningar som är okej är: iom, t.ex, ang., dvs, osv, m.f. Men att förkorta tillbaka med tbx kanske inte är så bra. Vad tycker ni, är jag överdrivet petig eller klarar ni av att läsa bloggar med mycket stavfel/grammatiska fel? ;)

Postat av: [elsa]

Håller med dig helt!

2011-01-28 @ 18:23:49
URL: http://elsaglans.blogg.se/
Postat av: Adina

Jag håller fullständigt med! Rättstavning är galet viktigt, även att inte använda smileys eller förkortningar för mycket. Jag använder aldrig smileys själv. Det för att jag har svårt att bara använda smileys ibland - börjar jag använda dem kommer jag ha svårt att inte använda dem för ofta.

2011-01-28 @ 18:25:29
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: [elsa]

Svar: Taack! :D

2011-01-28 @ 21:01:34
URL: http://elsaglans.blogg.se/
Postat av: elin

Du har rätt, det blir ointressant att läsa om man skriver en massa smileys och "msn" text.



Så som du i vanliga fall skriver på din blogg är jättebra! :) Noggrant, inte för mycket smileys osv.

2011-01-28 @ 21:55:54
URL: http://horzeandriders.webblogg.se/
Postat av: isabelle

Håller med, roligare och lättare att läsa när det är stavat rätt och utan hundra smilisar och teceken, haha :)

2011-01-28 @ 22:09:45
URL: http://iisabellekarlssons.blogg.se/
Postat av: L i n n e a

Håller helt med

2011-01-29 @ 09:17:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0