Rida med säkerhetsväst?

Jag rider faktiskt aldrig med säkerhetsväst. När jag red på ridskolan gjorde jag det i hoppningen/när det var en jobbig häst, men ända sedan jag slutade har jag inte ens haft på mig en. Det känns ganska "onödigt" på Sancho, och jag har faktiskt aldrig ridit med väst på honom. Inte ens på tävlingen, då glömde jag haha. Dock tycker jag egentligen att jag borde göra det, för man vet ju aldrig vad som kan hända.

Anledning till att jag inte rider med väst på honom är nog för att han aldrig gör något. Under 1,5 år har jag endast varit nära på att GLIDA av, hade jag inte lyckats hålla mig kvar hade jag landat på fötterna. Han är gudasnäll, oavsett situation (fast man ska ju aldrig säga aldrig). Skulle jag rida en lite busigare/yngre häst hade jag säkert använt det. Det tycker jag man ska göra. Unghästar kan ju reagera på precis vad som helst. Rider ni med säkerhetsväst? Varför/varför inte?


Postat av: Adina

Jag har en säkerhetsväst och har börjat använda den sedan jag åkte av Gabriel för ett tag sedan, jag vill inte skada mig allvarligt och en säkerhetsväst är en bra försäkring. Jag har alltid vetat det - men efter att jag åkte av Gabriel gick det upp för mig att det kan hända vem som helst, även om man rider världens mest sega och trötta häst - kan han alltid bli rädd.. :)

2011-02-16 @ 14:44:45
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: WILMA - http://wilmastranne.blogg.se

själv rider jag 99% av de gånger jag rider, med väst!

tja.. jag får inte rida utan för mamma. ;}

haha!

2011-02-16 @ 15:30:10
URL: http://wilmastranne.blogg.se/
Postat av: elin

jag rider med väst i hoppningen speciellt nu på vintern och vi måste rida ute, pga det som hände med ridhuset och min ponny kan bli lite pigg ibland och nu får hon styltor och kan snubbla så jag vill helst inte ramla av och slå mig och tar då det säkra före det osäkra ;)

Men i dressyr har jag dock inte väst även om hon kan snubbla då oxå. Men känner mig säkrare i dressyren då det inte går lika snabbt hehe.

2011-02-16 @ 21:24:23
URL: http://horzeandriders.webblogg.se/
Postat av: Maja<33

Ja, det gör jag oftast! :) nu i sommar har jag hoppat över det några gånger men men.. som sagt man vet ju inte vad som kan hända och jag förstår att du inte gör det på Sancho, han verkar jätte snäll! men jag tycker att man ska ha det så länge man rider lite mer unga hästar.

2011-07-20 @ 21:33:25
URL: http://majamerlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0