Dagens ridning.

Äntligen har isen smält bort litegrann, så idag kom vi ut på en liten ridtur i alla fall. Red med novabettet, och han var väldigt stum i munnen. Jag vet inte om det var för att hela han var stel eller om det var pga bettet, men jag chansar på det första eftersom han faktiskt funkat på det bettet förut. Och det är ju inte speciellt konstigt att han är stel, äldre hästar blir ju stela väldigt snabbt och jag har ju inte ridit honom på några dagar nu.

Jag red på en lång grusväg fram och tillbaka. Bort ifrån stallet var han seg och ville gärna lägga sig i handen, men det blev lite bättre efter lite tempoväxlingar. På hemvägen var han otroligt pigg, gick och taktade i skritten och ville öka hela tiden. Det är ganska irriterande att han är så pass seg när man rider bort ifrån stallet, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra heller. Jag vill ju inte sitta och "banka" på honom hela tiden (och det gör jag inte heller). Antagligen har han tröttnat på att bara skritta = han vill hem igen, så jag chansar på att det blir bättre nu när det går att trava/galoppera på åtminstone några vägar. Då brukar han piggna till :)

Vi tog en liten galopp också, och jag tyckte han lyssnade väldigt bra. Han vill gärna gå i en ganska ökad galopp, jag antar att han inte riktigt orkar gå i en kort galopp just nu, men idag gick han ganska kort i alla fall. Vi får försöka ta en liten kort galopp varje ridpass och öka sträckan succesivt så han orkar mer.


Postat av: Adina

Lät du honom stå utan tyglar? :) Sötpojken!

2011-02-06 @ 20:45:24
URL: http://adinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0