Hur mycket är okej att "härma"?

Kommentarer om att någon härmat en annan bloggare är ganska vanliga. Jag själv har blivit "anklagad" för att härma ex. Dressyrmupparna, och på hästskvallerbloggarna kan man ofta läsa att den bloggen minsann härmat en annan, bara för att dom råkat skriva ett liknande inlägg en gång.

Med tanke på att det finns så otroligt många hästbloggar är i princip omöjligt att aldrig skriva ett liknande inlägg som någon annan. Det är säkert någon som skrivit ett sånt här inlägg innan mig, men man kan ju inte hålla koll på allt och alla bara för att inte skriva likadant?

Sen finns det en hårfin gräns mellan att hitta inspiration hos en annan blogg - och att härma så pass mycket att det inte är okej. Jag tycker det är okej om jag ser att någon annan har skrivit om ett intressant ämne, och att jag sedan skriver ett inlägg fast med mina tankar kring detta. Då brukar jag oftast länka till den andra bloggaren också, känns som att det är en slags oskriven regel, någon slags artighetsgest. Men man får givetvis vara noga med att inte göra det här allt för ofta, man måste hitta på egna inlägg också. Jag vet flera som hittat inspiration hos mig, och jag tycker det inte är några som helst problem så länge inget kopieras rakt av. Det har jag också varit med om, att jag skrivit ett inlägg om något och dagen efter skriver någon annan exakt likadant.. Givetvis kan det vara en tillfällighet, men nja, inte om samma person kopierar rakt av flera gånger under en kort period. Så, hur mycket tycker ni det är okej att härma? Får man hämta inspiration hos andra, eller ska man enbart skriva inlägg man kommit på själv?


Postat av: T O V E K J A E R R A N (en fotoblogg)

Kikade in hos en tjej som kommenterar min blogg regelbundet idag, och såg hennes inlägg om "ny header". På den står samma text som jag har ^^ and after all, youre my wonderwall. Det kommer ju från en känd låt, men känns ändå lite mysko att hon tagit exakt samma citat som jag, hehe :)

2011-04-02 @ 20:17:34
URL: http://tovekjaerran.blogg.se/
Postat av: Anna

Tycker det är ok så länge man gör sin egen grej av det, inte kopierar rakt av ^^

2011-04-02 @ 20:51:48
URL: http://withcrazyhorse.blogg.se/
Postat av: Adina

Jag tycker det är ok bara det inte händer allt för ofta. Jag brukar ofta själv hitta intressanta saker som t ex du skriver och andra bloggar som jag tycker är intressanta. Då kan jag spara en liten inspirationsnot i ett inlägg för att sedan kunna skriva om det lite senare. Att du skriver om bett en dag, skriver inte jag om bett dagen efter.

Däremot mitt inlägg om att rida på olika platser = allemansrätten fick jag inspiration om när du undrade om man FICK rida på en stubbåker ;) Men du hade inte skrivit om det, men du hade frågat om det och jag kände att många kan behöva läsa om just sådant.



Sedan precis som du säger, att härma och hämta inspiration. Den gränsen är hårfin och jag hoppas jag håller mig på "rätt" sida om gränsen.

2011-04-02 @ 22:55:03
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: elin

När man kopierar andras inlägg tycker jag det har gått över gränsen men att få inspiration och kunna göra egna tankar och åsikter från någons annans inlägg tycker jag är helt okej för det är bara roligt att få veta vad andra tycker och tänker också :)

2011-04-02 @ 23:34:00
URL: http://horzeandriders.webblogg.se/
Postat av: Viktoria :)

Tycker det är okej om man yttrycker sina egna åsikter och inte har kopierat texten rakt av.

Men sen tycker jag det är mer att "härma" om man efterliknar någons header eller så för det är ju meningen att headern ska vara personlig :)

2011-04-03 @ 08:25:42
URL: http://viktoriaforsberg.blogg.se/
Postat av: Julia

Om jag ska vara helt ärlig så har jag aldrig reflekterat över detta. Tycker iaf det är som du säger att de flesta hästbloggar är väldigt lika, men sen finns det dom som är unika och inte bara ytliga. Som du :) Jag skriver ju inte min blogg för alla andra, så har själv inget behov av att härma :p Men inspiration kan jag absolut få! Jag orkar iaf inte bry mig om någon härmar!

2011-04-03 @ 13:18:40
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0