Använd hjälm!



Vad jag inte förstår är varför så många rider utan hjälm nu för tiden? Det verkar ha blivit någon sorst trend, främst inom dom som sysslar med "Natural Horsemanship". På var och varannan bild ser man folk som rider utan hjälm, och nu syftar jag på ungdomar som rider på hobbynivå (för att framgångsrika tävlingsryttare/beridare ofta rider utan hjälm är ju ingen nyhet). Det verkar som om folk tappat respekten för olyckor som faktiskt kan hända. Oavsett hur duktig man är eller hur snäll häst man har så blir alla hästar rädda någon gång.

Tycker det är rent ut sagt töntigt att se folk rida utan hjälm i vardagen, som om det vore coolt liksom. Dom enda gångerna jag rider utan hjälm är när vi blir fotade och hjälmen inte riktigt passar in. Det är dumt av mig, ja, men det är inte varje dag. Jag ser ingen anledning att rida utan hjälm när man ska ta ett dressyrpass i paddocken eller rida en runda i skogen, och absolut inte när man hoppar. Hoppning innebär ju oftast mer avramlingar, så att hoppa utan hjälm skulle jag aldrig göra..

Det blev lite luddigt, men jag hoppas ni förstår lite :)
Vad tycker du?

Postat av: Ewa

Hjälmen är så självklar att jag aldrig skulle kunna tänka mig att rida utan - då skulle jag hellre avstå.

2010-09-11 @ 22:01:51
URL: http://saraconnemara.wordpress.com
Postat av: Elsa

Enda gången den tas av är när jag blir fotograferad-precis dom du. Absolut inte annars!

2010-09-11 @ 22:46:50
URL: http://elsaglans.blogg.se/
Postat av: Angelica Karlsson

Hjälmen åker bara av dom dagar jag känner att Jane är lugn som en ko och inte är nervös och såklart när jag blir fotograferad, har hjälm på uteritter, dressyr och såklart hoppning.

2010-09-11 @ 23:04:24
URL: http://aangeliicakarlsson.blogg.se/
Postat av: Mamsen

Så bra Linnéa Det var inte det minsta luddigt helt glasklart!!!!! Mamsen

2010-09-12 @ 07:50:32
Postat av: Adina

Bra skrivet Linnéa!! Men det som de här uppe skriver, rider de nog inte utan hjälm till vardags utan vid fotograferingar, precis som du gör. Och vilka bilder visar man oftast upp?

2010-09-14 @ 17:17:40
URL: http://adinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0