Hur leder ni era hästar?

Tycker det är rätt intressant att se hur många olika sätt folk leder sina hästar på, en del "leder" helt löst medan andra mordhåller i grimman ;) Jag leder Sancho väldigt slappt, och han går bakom mig i princip hela tiden. På ridskolor lär man ju oftast ut att man ska gå vid bogen på hästen, men det tycker jag är väldigt konstigt, drar hästen iväg har man INGEN chans att hålla kvar - hästen är ju nästan framför dig redan innan den sticker. Jag tycker att man ska gå ungefär 10cm framför hästen, så att den går snett bakom en. Där känner i alla fall jag att jag har bäst kontroll. Varför går då Sancho helt bakom mig? Jo, av den enkla anledningen - han är för långsam! ;) Sen trivs han att gå där bakom, haha. Inte det bästa egentligen, skulle han bli rädd för något bakom sig är det risk att han springer på mig, men det har han inte gjort än peppar peppar! Hur leder ni era hästar, och varför?

Det brukar se ut såhär på promenader, HAHA.

Postat av: Saga

Jag går vid bogen, om hästen är stark så har jag dom lite i 'kors' som de är på din bild och håller där så har man rätt bra kontroll, tycker jag. Ibland håller jag slappt med, alltså, man får ju tänka hur hästen är just den dagen. Är den väldigt spänd och hoppar till mycket så går man inte framför tycker jag, utan då är de på sidan, och en positiv om man går på sidan är ju att man kan få dom svänga om lättare. Det är väl lite som om man ska rida och har tänkt att hoppa, men så är hästen olydig och går allmänt dåligt, då är de ju lätt. Då hoppar man ju inte och rider igenom hästen ist tills den går bra, så kanske man kan hoppa nästa dag.

Aja, de är såhär jag tänker iaf (:

2010-11-21 @ 10:10:32
Postat av: julia

Jag lägger tyglarna över Areens hals. Och när jag leder han håller jag i en tygel ba. Han sköter sig så bra så han brukar gå lös bakom mig :)

2010-11-21 @ 12:18:46
URL: http://mittparadiis.blogg.se/
Postat av: MLI

Jag gar vid bogen, dar har man bast kontroll om det hander nagot. Sen ska hasten ga innan en sjalv inte tvartom om man ska inte dra ivag hasten. Visst kanske sancho ar snall och sa men inte bra att halla sa egentligen :)

2010-11-21 @ 16:44:07
URL: http://mlidahlgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0